Search

پلاسما جت یا میکرونیدلینگ کدام بهتر است؟

پلاسما جت یا میکرونیدلینگ کدام بهتر است؟

پوست وقتی چروک می‌شود، که زیر پوست خالی و پوست دچار شکستگی گردد. که استفاده از کرم های ضد چروک فقط از چروک مجدد پوست شما جلوگیری به عمل می آورد پس شما باید روشی را انتخاب نمایید که کامل چروک پوست شما را از بین ببرد روش میکرونیدلینگ و پلاسما جت از روش هایی هستند که می توانید روی آن حساب کنید.

میکرونیدلینگ چیست؟

در روش میکرونیدلینگ (جوان‌سازی پوست) سوزن زیر جلدی از طریق ایجاد سوراخی مجاور اسکار، زیر فرورفتگی آشکار یا چروک، فرو برده می‌شود. عمل آزاد کردن پوست از چسبندگی به چنین جاهای عمیق، موجب بالا آمدن پوست و ایجاد زخمی کنترل ‌شده می‌شود که در نهایت فرآیند بهبود زخم آغاز شده و با تشکیل بافت همبند فرو رفتگی اسکار بهبود می‌یابد.


دکتر آندره کامیراند و همکارانش در مقاله ای در سال 1997 با معرفی نیدل ابریشن پیشرفته گام مهم بعدی در رابطه با نیدلینگ پوست را برداشتند. وی به روش Tattoing و با رنگ‌دانه همرنگ پوست نسبت به ترمیم اسکار هیپوکروم صورت اقدام کرد. پس از یک تا دو سال، آن‌ها متوجه شدند با اینکه رنگ‌دانه مصنوعی کاملاً محو شده بود، جای آن ملانین طبیعی جایگزین شده و همچنین بافت، ظاهر و رنگ اسکار بسیار بهبود یافته بود.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که نیدلینگ اسکار به ‌تنهایی موجب شکستن ساختار کلاژن و تجدید و تحریک ملانین سازی می‌گردد.به دنبال کشف دکتر کامیراند، دکتر دس فرناندس یک استامپ نیدلینگ برای تحریک کلاژن معرفی نمود. بعدها وی غلتکی (رولر) با 70 سوزن طراحی کرد که استفاده از آن راحت‌تر بود.


امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های پیشرفته و حرفه‌ای میکرونیدلینگ جهت استفاده پزشکان در امر جوان‌سازی پوست تولید شده است. به‌ صورت کلی می‌توان گفت  اسکین نیدلینگ که تحت عنوان میکرونیدلینگ یا روش تزریق کلاژن نیز شناخته می‌شود، یک روش غیر جراحی کم تهاجمی می باشد که با ابزار میکرونیدل آسیب کنترل‌ شده‌ای به پوست فرد وارد می سازد.

در واقع در این روش ابزار مدادی شکلی که در قسمت انتهایی به یک غلتک مجهز گردیده استفاده می‌شود که دارای سوزن‌های بسیار ظریفی است. با غلتاندن ابزار بر روی صورت، سوزن‌ها وارد پوست شده و زخم یا اصطلاحاً یک کانال بسیار ریز بر روی پوست به وجود می آورد. این زخم کنترل ‌شده و محدود، بدن فرد را وادار می کند در جهت ترمیم این آسیب، عکس‌العمل نشان دهد و کلاژن و الاستین تولید نماید. در نتیجه پوست ضخیم‌تر شده و این فرآیند منجر به کاهش ضایعات پوستی و جوان‌ سازی پوست می‌گردد؛ به‌ نحوی‌ که پوست فرد بافتی لطیف‌تر و مرطوب‌تر خواهد داشت.

ابزارهای بسیار متعددی برای اعمال روش میکرونیدلینگ طراحی شده است که هر یک از مواد متفاوتی ساخته ‌شده اند. برای مثال ابزارهای سیلیکونی، شیشه‌ای، فلزی و پلیمری در بازار موجود می باشد.گفته می‌شود نیدلینگ حرفه‌ای پوست یکی از سریع‌ترین فرآیندهای درمانی پوست می باشد و این روش برخلاف داروهای شیمیایی و یا لیزر درمانی، آسیب حداقلی به پوست وارد می کند.

پلاسماجت چیست؟

پلاسماجت یک دستگاه انقلابی است که یک رویکرد جایگزین برای درمان های جراحی زیبایی ارائه می دهد که می‌توانند به دلیل روش های قبل و پس از عمل نظیر تزریق ماده بیهوشی، برش جراحی، بخیه ها و نیاز به بستری شدن بسیار تهاجمی باشند. پلاسماجت از حالت چهارم ماده یعنی پلاسما استفاده می کند؛ سه حالت دیگر جامد، مایع و گاز می باشند.

پوست تحت درمان با پلاسما جت با انتقال حداقل حرارت به بافت های زیرین تصعید می گردد. این دستگاه با یونیزاسیون گازهای هوا یک قوس الکتریکی کوچک (شبیه رعد و برق) ایجاد می نماید که می تواند برای درمان طیف وسیعی از بیماری های پوستی و مخاطی مورد استفاده قرار گیرد.

پلاسما جت آخرین ایده پروفسور جورجیو فیپی است ( ایده پرداز جراحی غیر- فرسایشی در بیش از 20 سال پیش )، وی برای درمان بیمارهای پوستی و مخاطی مجموعه ای از تکنیک ها را بکار گرفت تا از روش های تهاجمی مرتبط با جراحی متعارف اجتناب نماید.درمان به وسیله دستگاه پلاسما جت و بخصوص بلفاروپلاستی غیر- جراحی به عنوان یک روش معتبر توسط تیم مدیریتی بیمارستان KIMS  در میدستون تأیید شده است.

درمان های اصلی: بلفاروپلاستی غیر- جراحی، جراحی پلک آسیایی، آمبلیکوپلاستی (درمان بیرون زدگی ناف)، آکنه (فعال و اثر زخم ها)، بهبود چروک عمیق و اثر زخم ها، حذف کیست سبابه ای، حذف ضایعات خوش خیم (فیبروما، آنژیوما، زگیل ها، زائده های پوستی، لکه های پیری و غیره)، حذف خال هاله ای (خال ساتن)، حذف خالکوبی (با هر رنگی).

پلاسماجت چیست؟

روش درمانی پلاسما جت و میکرونیدلینگ

قبل از دانستن این‌ که پلاسما جت بهتر است یا میکرونیدلینگ باید بدانیم که درمان‌ها به چه صورتی انجام می‌شوند تا بتوان بهترین انتخاب را با توجه به شرایط انجام داد. در این روش نقاطی از پوست به وسیله پلاسما جت سوزانده می‌شود البته این آسیب تنها به بخش سطحی پوست وارد می‌شود که بعد از ترمیمصورت گرفته در پوست کاملاً برطرف می‌شود و هیچ اثری از این سوختگی به جا نمی‌ماند.

در این روش به دلیل تبخیر صورت گرفته قسمت‌های عمیق‌تر پوست جمع می‌شود و بعد از بهبودی برطرف می گردد. حدوداً بعد از گذشت یک هفته از این درمان عمق خطوط و چین و چروک‌ها کمتر می‌شوند؛ اما میکرونیدلینگ با ایجاد سوراخ‌ هایی در سطح پوست، باعث تحریک آن شده و کلاژن سازی در پوست را افزایش می‌دهد و موجب جوان‌سازی می گردد.

مکانیسم اثر میکرونیدلینگ چیست؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره نمودیم مکانیسم اثر دستگاه میکرونیدلینگ ایجاد آسیب های ریز و میکروسکوپی به صورت صفر و یک در سطح پوست با عمق مشخص است که با توجه به تلاش ذاتی بافت در ترمیم آن، افزایش گردش خون و رسیدن فاکتورهای ترمیمی و رشد به منطقه مورد نظر و تشکیل عروق خونی جدید، بهبود ساختار کلاژن های قبلی و تشکیل کلاژن و بافت همبند جدید حاصل می شود.

 این دستگاه برای موارد زیر مؤثر واقع می شود:

  • اسکارهای مختلف ناشی از زخم یا آکنه
  • لک های حاصل از آفتاب و پیری
  • چین و چروک ها
  • شل شدگی پوست
  • استرچ مارک های ناشی از چاقی لاغری
  • تیرگی و گودی زیر چشم
  • منافذ باز پوست
  • جوش های سر سیاه
  • ریزش موی سر

فواید میکرونیدلینگ :

  1. مناسب برای هر نوع پوست خصوصاً برای پوست های نازک و حساس
  2. قابلیت انجام برای پوست های زیر چشم مناسب برای پوست های تیره
  3. بدون دوره نقاهت در کمترین زمان

کارایی پلاسما جت:

از روش پلاسما جت در درمان افتادگی پلک‌ها و یا درمان چین و چروک اطراف چشم و کل صورت استفاده می گردد. این روش به صورت عمل جراحی بدون بیهوشی انجام می‌شود که برای افرادی که ترس از بیهوشی دارند بسیار مناسب می باشد.

این روش درمانی هم در افراد مختلف متفاوت عمل می‌کند و همچنین طول درمان انجام شده برای افراد مختلف متفاوت است و بیانگر تفاوت‌های فردی می باشد که شامل نوع پوست و جنس آن هم می‌شود. پلاسما جت همچنین برای درمان بینی‌های گوشتی هم کاربرد دارد.

نحوه انجام پلاسما جت و میکرونیدلینگ

یکی از موارد اصلی در مقایسه‌ی دو روش درمانی بیان نحوه عملکرد آن‌هاست که تأثیر به سزایی در فهم اینکه پلاسما جت بهتر است یا میکرونیدلینگ، دارد. در پلاسما جت به وسیله ماده‌ای به نام پلاسما قسمت‌های سطحی تر پوست سوزانده می‌شود که البته لایه‌های زیرین را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بعد از چند روز این بافت پوست ترمیم شده و لایه سطحی از بین رفته بازسازی خواهد شد. روش میکرونیدلینگ روشی کاملاً بدون درد است اما ممکن است در برخی موارد از کرم‌های بی‌حسی هم استفاده شود.همان‌طور که گفته شد از این روش برای درمان پوست استفاده می‌شود که با استفاده از قلم زخم‌های ریزی در پوست ایجاد کرده و موجب تحریک پوست به جوان‌سازی می‌شود.

این روش برای درمان ریزش مو نیز استفاده می گردد که در آن با تزریق انواع ویتامین‌ها مواد مغذی را به پوست سر می‌رسانند که علاوه بر تحریک پوستی باعث تقویت مو و افزایش رشد مو خواهد شد. برای تزریق صورت گرفته از محصولات مختلفی از قبیل محلول ویتامین C و غیره استفاده می‌شود که همه این موارد منجر به رشد خواهد شد.

مراقبت‌های پلاسما جت

برای انجام هر گونه درمانی ابتدا لازم است یکسری از کارها از قبیل استفاده نکردن از کرم‌های آرایشی و غیره را در نظر داشته باشید که حتماً باید رعایت شوند. یکی دیگر از راه‌هایی که به روشن شدن پاسخ اینکه آیا پلاسما جت بهتر است یا میکرونیدلینگ کمک می‌کند، مراقبت‌هایی است که باید در هر کدام از این روش‌ها صورت گیرد.

در روش درمانی پلاسما جت برای اینکه این درمان به صورت جراحی بدون بیهوشی است حتماً باید از داروهای بیهوشی قبل از آن استفاده نمود تا درمان بدون درد انجام شود. بعد از انجام درمان حدوداً یک هفته طول می‌کشد تا بهبودی صورت گیرد.

قبل از درمان باید آزمایش‌هایی انجام شود و از چند روز قبل از انجام درمان از مصرف داروهایی مثل آسپرین که باعث رقیق شدن خون می‌شود خودداری شود. بعد از انجام درمان نباید از وسایل آرایشی استفاده شود.بعد از درمان به احتمال زیاد قرمزی و تورم در آن ناحیه ایجاد می‌شود. این موارد باید به صورت دقیق رعایت شوند. بعد از درمان باید از پمادهایی که توسط پزشک تجویز شده است به صورت مداوم استفاده شود تا درمان به صورت کامل انجام گردد و دوران نقاهت پشت سر گذاشته شود.

مراقبت‌های قبل و بعد از میکرونیدلینگ

مراقبت‌های قبل و بعد از میکرونیدلینگ

همان‌طور که در درمان پلاسما جت باید یکسری اصول قبل و بعد از انجام آن انجام شود در درمان میکرونیدلینگ هم باید یکسری موارد رعایت شود. قبل از درمان میکرونیدلینگ نباید از انواع کرم‌ها، پماد و غیره استفاده نمود. در صورت داشتن هر گونه بیماری پوستی و مشکلات دیگر حتماً با پزشک متخصص مشورت داشته باشید تا در صورت ایجاد خطر برای پوست از درمان خودداری شود.

اگر افراد قبل از انجام میکرونیدلینگ درمان دیگری هم داشته‌اند باید حتماً با پزشک مورد نظر مشورت صورت بگیرد. بعد از انجام آن نباید با پوست حساس کاری انجام داد زیرا منجر به آسیب فراوان می‌شود.

بعد از انجام آن باید از کرم‌های مرطوب کننده استفاده شود. بهتر است قبل از انجام آن از داروهایی که آسیب‌ها را تشدید می‌کنند استفاده نشود. برای اینکه به صورت کامل از بروز مشکلات جلوگیری به عمل آید و همچنین برای فهم این‌ که پلاسما جت بهتر است یا میکرونیدلینگ باید به سن فرد هم توجه شود زیرا این روش برای همه سنین قابل انجام دادن نبوده و پزشک متخصص قادر به انجام این درمان برای فرد نمی باشد. به طور کلی قبل از انجام این روش باید به شدت به موارد بهداشتی دقت نمود.

عوارض پلاسما جت و میکرونیدلینگ

هر روش درمانی در صورتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است که عوارض و مشکلاتی را در فرد به وجود آورد که باعث می‌شود فرد برای انجام دادن این درمان‌ها مردد شود و یا شاید بعد از فهمیدن آن‌ها دیگر نخواهد که این کار را انجام دهد.

کسانی که باردار هستند، افرادی که دچار بیماری‌هایی مثل صرع می باشند و همین‌طور کسانی که در قلب خود دارای دستگاهی هستند که برای درمان به کار می‌رود، در این افراد این روش‌های درمانی نباید مورد استفاده قرار بگیرد و برای آن‌ها بسیار خطرناک خواهد بود.

در درمان میکرونیدلینگ هم در صورت داشتن بیماری‌های هموفیلی و استفاده از داروهایی مثل آسپرین، دچار بیماری‌های پوستی بودن باعث می‌شود که محدودیت‌هایی برای انجام آن در فرد ایجاد گردد که باید رعایت شود.بعد از انجام آن ممکن است که قرمزی و تورم در سطح پوست ایجاد شود که باید تحت مراقبت‌هایی مورد درمان قرار بگیرد. برای درک اینکه پلاسما جت بهتر است یا میکرونیدلینگ این موضوع هم یکی از مواردی است که توجه به آن حائز اهمیت است. با دانستن عوارض می‌توان از آسیب جلوگیری نمود.

میکرونیدلینگ چه تاثیری بر پوست دارد؟


    بهبود بافت پوست و کاهش چین و چروک.
    منجر به بازسازی بافت می شود.
    زخم را تغییر شکل می دهد ، به ویژه برای از بین بردن اسکار آکنه ، زیرا فیبرهای کلاژن جدید می توانند بافت زخم را با پوست تازه بپوشانند.
    کاهش اندازه منافذ پوست
    بهبود ترک های پوستی


به چند جلسه میکرونیدلینگ نیاز داریم و این فرایند هر چند وقت یکبار باید تکرار شود؟


همه چیز بستگی به نوع مشکل و انتظارات بیمار دارد. هرچه مشکل بیمار جدی تر باشد ، به درمان بیشتری نیاز است ، اما به طور کلی ، میکرونیدلینگ را می توان هر چهار تا شش هفته تکرار کرد تا به نتیجه دلخواه رسید. برای تحریک تولید کلاژن ، باید 3 بار و بین 4 تا 6 هفته بین درمان استفاده شود. توصیه می شود 3 تا 6 درمان برای کاهش اسکار انجام دهید. تعداد درمانها بستگی به پاسخ هر فرد به درمان و میزان آسیب ، جدید یا غیر جدید دارد. میکرونیدلینگ در تمام قسمتهای پوست (گردن ، سر ، قفسه سینه ، بازوها ، پاها) استفاده می شود. بسیاری از مردم نتایج را پس از اولین ملاقات مشاهده کردند.


آیا من شخص مناسبی برای روش میکرونیدلینگ هستم؟


از میکرونیدلینگ صورت می توان با خیال راحت برای انواع مختلف رنگ ها و پوست استفاده کرد ؛ زیرا در این روش ، ملانوسیت های اپیدرم ، به ویژه ناحیه پایه ، دست نخورده باقی می مانند ؛ خطر ایجاد رنگدانه یا رنگدانه های التهابی پس از جراحی بسیار کم است. پوست میکرونیدلینگ می تواند نواحی حساس و شکننده پوست را درمان کند که با روش های دیگر قابل درمان نیستند. این نواحی شامل چشم ها ، گردن و پشت دست ها می شود.
این روش نباید برای بیماران زیر استفاده شود:


    افرادی که در سه ماه گذشته اکوتان (ایزوترتینوئین) مصرف کرده اند
    افرادی که دارای زخم باز ، بریدگی یا خراش باز روی پوست هستند
    آنها در یک سال گذشته تحت رادیوتراپی قرار گرفته اند
    آنها از عفونت های پوستی ، بیماری های پوستی و حتی رابطه جنسی ساده رنج می برند
    زنان باردار و شیرده

افرادی که سابقه بیماری کلوئید یا زخم های بزرگ یا کند شدن زخم ها دارند.


چه نوع دستگاههای میکرونیدلینگ وجود دارد؟


۱. دستگاه درمارولر


درمارولر در نگاه اول شبیه یک قلم مو غلتکی کوچک است که می تواند گوشه های دور از دسترس ساختمان ها را رنگ آمیزی کند. سر این ابزارها استوانه ای است که حول یک محور افقی می چرخد و حداقل 200 سوزن بسیار نازک روی سطح چرخان قرار می گیرد. همچنین دسته ای در بالای غلتک وجود دارد که از آن برای حرکت غلتک بر روی سطح پوست صورت استفاده می شود.


2. دستگاه درماپن


درماپن شبیه قلم توپی با سوزن ظریف است. نوک دستگاه و سوزن آن توسط یک موتور کوچک هدایت می شوند. هنگامی که سوزن های درماپن حرکت می کنند ، مانند یک سوزن بسته شده به داخل و خارج از پوست حرکت می کنند و تعداد زیادی حفره کوچک در پوست ایجاد می کنند.


۳. دستگاه درما‌استامپ


"دستگاه درما‌استامپ" از نظر ظاهری بسیار شبیه به درماپن است ؛ تفاوت آن این است که نوک آن بزرگتر است و سوزن های بیشتری وجود دارد.


4. دستگاه میکرونیدلینگ با سیستم دیود و نور (LED)


این دستگاه میکرونیدلینگ از یک دیود و سیستم نور LED برای جوانسازی پوست استفاده می کند.


۵. دستگاه میکرونیدلینگ با سیستم امواج رادیویی


جدیدترین دستگاه های میکرونیدلینگ با قرار دادن سوزن های ظریفی که از طریق آنها امواج رادیویی به پوست رد و بدل می شود کار می کند.

Write a comment
Filters
Sort
display